styrer tlf 41105572
pedagogisk leder/barnehagelærer
Barne-og ungdomsarbeider
Barne-og ungdomsarbeider
barnehagemedarbeider
Renholder
(
17/02/2010
)
Innhold levert av BarnehageForum , av: Ingrid Pramling Samuelsson
Der pedagogen tar utgangspunkt i det lekende lærende barnet og samtidig arbeider målbevisst.
I en studie av Johansson og Pramling Samuelsson (2007) beskrives et forskningsprosjekt der de arbeidet med pedagoger i barnehagen, for å skape en pedagogikk der lek og læring ble integrert. Spørsmålet de stilte var; kan pedagoger ta utgangspunkt i det lekende lærende barnet og samtidig arbeide målbevisst.
Begreper som er sentrale når ulike samspill utvikles mellom barnet og deres pedagog er: Kreativitet, fantasivirkelighet, overskridelser, makt og posisjoner hos barn og voksne. Det finnes tre ulike samspillsmønster, explorative, fortellende og formbundne samspillsmønster. De to første forenkler en integrasjon mellom lek og læring, mens det tredje samspillsmønsteret viser mangler på integrering av lek og læring.
Mønster av explorative samspillPedagogen har en klar idé om hvilken forståelse hun vil utvikle hos barna, og arbeider bevisst med å isenesette dette. Rammene er vide og barna har muligheter til å velge, ta initiativ og både leke og lære samtidig.
En av de filmsekvensene som beskrives i Jonansson og Pramling Samuelssons studie er når de arbeider med grunnleggende matematikk. Barna tilbys en helt brett med knapper i vakre farger. Pedagogen foreslår at alle skal samle på hver sin sort med knapper. De fleste gjør dette , men det finnes også muligheter for de barna om ikke forstår oppgaven og begynner å leke med knappene. Barnas handling veksler mellom lek og fantasi og undring overfor de begrepene som pedagogen presenterer, og som hun utfordrer barna med. Det finnes et gjensidig gi og ta mellom barna og pedagogen, det vil si at makten er jevnbyrdig mellom barn og voksne, selv om den voksne faktisk ve hva det er hun vil prøve å få barna til å fungere over.
|
||||||||||||||||||