Ansatte
Barn
  • Emilie

  • Myrna

  • Sim

  • Mohammed

  • Wafaa

  • Ruftana

  • Niklas Kristoffer

  • Maria

  • Benjamin

  • Alan

  • Leon

  • Samuel

  • Kathinka Celin

  • Vilde

  • Eliana

  • Eslin

  • Haya

  • Lars

  • Indine

  • Isak

  • KOMPETANSEDAGER 2018/2019

    21/08/2018

     

    Kompetansedagene skal benyttes til kompetanseheving/internt utviklingsarbeid for de ansatte i barnehagen.

    For barnehageåret 2018/2019 er disse dagene avsatt: 07.09, 08.10 og 09.10.18, 02.01 og 20.05.19. 

    Disse dagene er barnehagen stengt! 

     

  • GOD SOMMER

    21/06/2018

     

    Da er sommeren kommet til Helgeland (i hvertfall i følge kalenderen) og det nærmer seg fri og ferietid for de fleste av oss. Alle foreldrene har fått et eget skriv "ett år i Posthornet barnehage" hvor vi har oppsummert barnehageåret 2017/2018. Vi har fått gjennomført en hel masse, noe med stor suksess og noe som vi kanskje kunne ha gjort annerledes, men alt i alt så har dette vært et fint år. Dette dokumentet finner du også her på hjemmesiden.

     

    Vår nye pedagog - Marte har kommet seg godt i gang. Hun har funnet tonen med både barn og voksne, og det er godt å kjenne på ungt engasjement og stort pågangsmot. Dette liker vi!

     

    I Posthornet barnehage er vi opptatt av at vi skal tilby et godt pedagogisk tilbud hele året, og det betyr at det vil bli jobbet med ulike temaer og aktiviteter også i sommermånedene .

     

    Vi vil benytte sjansen til å takke for fine år og lykke til videre til våre skolestartere og deres foreldre. Det er bestandig vemodig når vi må slippe førskoleungene våre videre, samtidig som det er godt å se og vite at de er klare for sin neste epoke i livet.    

     

    Hele personalet ønsker alle barn og foreldre en riktig, riktig god sommer

     

  • TEMA: TROLL

    19/06/2018

     

    Her i Posthornet barnehage er vi i full gang med å jobbe med temaet TROLL. Det leses historier og bøker, bilder studeres, det tegnes og males, ungene har vært i fjæra og samlet steiner og diverse tilbehør for å lage steintroll og de yngste har laget en egen trollskog.

     

    På fredag er det sommerfest i barnehagen. Da inviteres alle foreldre hit for å se på det vi har jobbet med i de siste ukene.  

     

  • TANKER OM HØSTEN 2018

    19/06/2018

     

    Til høsten får vi ei utrolig spennende sammensetning i barnegruppa vår med mange flerspråklige barn fra ulike deler av verden.

     

    Personalet har allerede begynt å jobbe rundt temaet "flerspråklighet er gull!". Vi har hatt idemyldring, refleksjoner og diskusjoner. Vi har startet med et kompetansehevingsopplegg utarbeidet av Nafo (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) som skal gi oss i personalet faglig kunnskap i forhold til hvordan vi skal jobbe med dette temaet i barnehagen. Vi ser for oss at vi må gjøre en del endringer i vår måte å jobbe på og fokusere enda mer på å jobbe i mindre grupper for å kunne tilby alle barna, både våre barn med norsk som morsmål og våre flerspråklige barn, det de har behov for.

     

    Vi gleder oss

     

  • FØRSTEHJELPSKURS

    23/03/2018

     

    Denne uka har hele personalet vært på kurs i grunnleggende førstehjelp. Kurset besto av både teori og praksis. Vi har praktisert BLÅ (bevissthet, luftveier, åndedrett)og HRL (kompresjon+ innblåsning). Vi har også fått prøvd hjertestarter og hatt en gjennomgang i forhold til elementær førstehjelp.

    Tusen takk til Maja fra Stamina for et flott og lærerikt kurs!

     

  • BARNEHAGEDAGEN 2018

    19/03/2018

    "LA MEG SKAPE"

    Vi markerte barnehagedagen med å bruke formiddagen på ulike kreative aktiviteter for små og store. De minste malte påskekyllinger med oppvaskbørster. De største hadde stasjonsarbeid med hjemmelaget leire, maling av påskekylling og tegning med akvarellblyanter.

     

    De største barna hadde samlingsstund hvor de fikk høre historien om den hvite kaninen som ville ha en annen farge enn hvit. Kaninen lekte med maling og var innom de fleste fargene før han endte opp med at brun var den fineste. Vi leste også boka om lille blå og lille gul som når de klemte hverandre ble til grønn og da kjente ikke mamma og pappa dem igjen. I tillegg introduserte vi en ny sang om alle fargene vi har.

     

    Utstilling for foreldrene ved henting på ettermiddag.

  • VRIMLEBØKER

    19/03/2018

     

    Barnehagen har fornyet bokutvalget og kjøpt inn en del vrimlebøker. Disse passer for alle barn og er en kjemperessurs i forhold til vårt arbeid med språklæring og språkutvikling i barnehagen .

     

    Vrimlebøker finnes i mange varianter og utgaver. Slike bøker har lite eller ingen tekst. Bøkenes detaljerte bilder og mange muligheter for små historier gjør at den voksne enkelt kan tilpasse samtalene rundt boka til barnas alder, interesser og språklige ferdigheter.

    Bøkene kan leses flere ganger, nye detaljer oppdages hver gang og inspirerer til nye samtaler. Her er noe å finne for alle! Barna lager egne fortellinger ved å beskrive og forklare det de ser. Her er mye plass for undring og innholdsrike samtaler.

     

    Biblioteket i byen har mange typer vrimlebøker og vi anbefaler dere å låne ett par slike neste gang dere besøker biblioteket

     

  • Hvorfor skal vi lese for barn i barnehagen?

    26/02/2018

    Barnehagen skal bidra til at barn får et positivt forhold til tekst og bilde

  • Lesing for og med alle barna i barnegruppa

    16/02/2018

     

    I forbindelse med at styrer tar etterutdanning med studiet "språklæring og språkutvikling i barnehagen" har personalgruppa siden i fjor høst jobbet med et utviklingsarbeid i barnehagen. Utgangspunktet for dette arbeidet har vært problemstillingen "Hvordan kan personalet bidra til å skape større nysgjerrighet og engasjement for bøker og leseaktiviteter hos de store guttene i barnehagen?" 

     

    Vi har jobbet med det fysiske miljøet, oppdatert og fornyet vårt utvalg av bøker og ført leseregistrering for å få en oversikt over hvorvidt barna velger/ikke velger leseaktiviteter i frileken. Vi voksne har tatt tak i resultatene fra leseregistreringen, vært mer på tilbudssia, tatt initiativ overfor enkeltbarn og prioritert lesing. Hele personalgruppa har skrevet, delt og reflektert sammen rundt praksisfortellinger fra hverdagen med temaet bok i bruk. Styrer har gjennomført en kartleggingsundersøkelse av barn og voksnes valg av bøker. Resultatet av denne finner du under dokumenter. Interessant lesning som i hvert fall ga oss noen nye tanker.

     

    Personalet har oppdatert seg faglig ved bruk av kompetanseutviklings-programmet "språkløyper" og gjennom ulike artikler utgitt av Lesesenteret og teori fra styrers pensumlitteratur.

     

    Vi ser at den innsatsen vi har lagt ned allerede etter kort tid begynner å gi resultater, ikke bare i forhold til de store guttene, men i forhold til hele barnegruppa vår. Interessen for bøker er mye større enn før og det blir mer og mer vanlig å se at flere barn sitter sammen i lesekroken, titter i og samtaler om ulike bøker

     

  • La være å øve på tall og bokstaver

    26/02/2018

    Høytlesing er kanskje den viktigste starten på leseprosessen.

  • Risikabelt å la små barn håndtere følelser alene

    28/11/2017

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Jesper Juul har skrevet mye om timeout og andre pedagogiske eksperimenter. Trond Kristoffersen kommenterer en av hans artikler.

  • LEK først - det andre kommer etterpå!

    23/04/2017

    edf40wrjww2utHPContent:FullText

     

    Vi benyttet vår siste kurs/kompetansedag dette barnehageåret til å dra på kurs i Mosjøen med hele personalgruppen. Her fikk vi en flott dag med Terje Melaas - en morsom, engasjerende, kunnskapsrik og litt sprø foreleser som virkelig kunne by på seg selv. Mye latter og ikke minst MYE alvor - barnas lek er utrolig viktig og leken skal ha STOR plass i barnas hverdag!

     

  • Å bevege seg – er det morsomste som finnes

    19/02/2017

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Hva bør man tenke på når man skal legge til rette for bevegelsesaktiviteter med små barn?

  • Barns bidrag til kvalitet i barnehagen

    17/01/2017

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Hva er barnehagekvalitet? Det er mange tilnærminger å velge mellom dersom vi vil prøve å besvare dette spørsmålet

  • Stress smitter

    13/11/2016

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Jesper Juul skriver om stress i A-magasinet. Dette er del to av tre. Barn blir bare stresset hvis hele familien er det.

  • Episoder fra et kjøpesenter

    13/11/2016

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Et handlesenter er kanskje foreldrenes største utfordring. Les Jesper Juul sine betraktninger fra kaffestolen på et kjøpesenter.

  • Hvorfor spør jeg så mye?

    07/10/2016

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Barn spør om mye mellom himmel og ord. Skal man egentlig gi dem fasitsvar? Hvordan kan vi gi svar som virker utviklende for barnet?

  • Hun fortjente applaus - men må ta til takke med t

    22/08/2016

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Til stede eller tilgjengelig eller helst begge deler.

  • Hva bør barnet spise i barnehagen?

    22/08/2016

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Det er vanskelig å gi et enkelt svar på hva alle barn bør spise i barnehagen

  • Om aktive barn

    24/07/2016

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Gutten løp rundt med et lekesverd, mens han roper og skriker

  • Den sårbare leken

    24/07/2016

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

  • Det er ikke lek alt som gir læring

    24/06/2015

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.

  • Barnehagen som danningsarena

    11/02/2013

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Begrepet danning er kommet høyt opp på den pedagogiske dagsorden etter siste endring i barnehageloven

  • Voksenpersoner med god omsorgsevne

    11/02/2013

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?

  • Samspill for lek og læring

    17/02/2010

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?

  • Små barns vennskap

    17/02/2010

    edf40wrjww2utHPContent:ShortText
    Respekter og støtt alle ulike former for vennskapsrelasjoner som finnes mellom barn.

Fotoalbumet